Tävlingspremiär!

I lördags gjorde matte och jag vår lydnadsdebut. Det var hemmatävling så det kändes bra. Matte var lite knasig de två nätterna innan tävlingen hon kunde inte sova på morgonen och vips var hon uppe och tränade med mig. Något konstigt var det ju men jag tackar ju aldrig nej till träning så för mig var det lyxigt att halv 8 på morgonen få träna både apport och linförighet. Nåväl på lördagen förstod jag varför, det var ju tävling!
Vi var på klubben ca 1 timme innan samling, vi stod och kikade på de duktiga elithundarna en stund, gick en promenad i skogen och småtränade lite snabba grejer. Jag fick sitta i bilen en stund medan matte tittade på när Lava och hennes matte tävlade sen var det snart dags. Husse kom en stund innan så jag fick vara ute med honom medan matte gick på samling.
Tävlingen var på mellanplan. Först var det platsliggning, jag var nr 3 så hade 2 hundar på vardera sida om mig. Det gick en liten stund sen började jag vrida på mig, matte tittade bestämt på mig och försökte nog förmedla att jag skulle ligga kvar. Efter två långa minuter fick matte komma tillbaka till mig och jag hade klarat av momentet! Tandvisningen gick bra och jag fick full poäng. Efter den gick vi av plan. Väntan och uppvärmning med lek och kontakt medan 2 hundar körde sitt program sen var det min tur.
Första momentet linförighet,i början var matte konstig så jag gick min egen väg, men efter halva biten tror jag hon slappnade av och blev sig själv och då var det mycket lättare att hänga med. Ställande gjorde jag först bra men sen bestämde jag mig för att smyga ifatt matte tydligen var det inte så smart för då fick jag inga poäng. Men resten av momenten gick bra, jag hoppar lite på matte vid ingångarna men det vet vi ju om och får träna bort till nästa tävling. Tuggar på apporten är också en sak vi är väl medvetna om att jag gör men jag tycker ändå jag höll den rätt bra.
I det stora hela är iaf både jag och matte nöjda, nu vet vi vad vi ska träna ännu mer på!
Resten av helgen har vi spenderat i Linköping med mina kompisar Meja och Molly och deras matte och husse, det har vart en skoj helg!
Idag hade vi anmält oss till apellen men matte valde att stryka oss eftersom vi inte är klara med alla momenten i den lydnaden. Vi kör den i vår istället! .


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0