Träningstävling

Idag har jag varit själv hemma med min kompis Selma över dagen, men snälla morfar var hemma på sin lunch och släppte ut oss en stund. När matte väl kom hem från jobbet så gick vi en promenad, jag matte och Selma. Efter det gick vi ut på tomten och tränade platsliggning, ja som ni märker är det det vi tränar allra mest just nu. Jag låg superfint i 3 minuter först sen en gång till i 2 minuter med längre avstånd. Detta fick bli uppvärmningen inför kvällen.
Ikväll har vi nämligen varit på klubben på träningstävling i Lydnad. Jag och matte fick startnummer 2. Nummer 1 var en shäfertik som går in min kurs, nr 3 var en bordercollie och nr 4 var en cockerspaniel som också går i min kurs.
Första momentet var platsliggning, matte lämnade mig och gick ifrån kanske 4 meter. Jag låg kvar hela tiden, en gång nosade jag i marken (det är allt lite obehagligt det här fortfarande) men annars låg jag så fint. Matte blev superstolt över mig. Sen var det massa andra hundar som skulle ligga stilla och så sköt någon några skott, för er som inte vet så gör de tvåbenta så i bruksklasserna för att kolla så vi fyrbenta klarar av ljudet. Matte och jag busade under tiden de sköt. Sen var det snart dags att köra lydnadsprogrammet.
Första moment var linförighet, det betyder att jag ska gå fot bredvid matte och titta på henne, sätta mig när hon stannar och hänga med i svängar. Jag var lite okoncentrerad i början, gick bra i mitten och sen såg jag en annan 4 benting i slutet och tappade lite fokus igen. Men det var ändå okej tycker nog både jag och matte.
Nästa moment var läggande under gång, det gick bra, jag la mig snabbt och låg snyggt kvar tills matte kom tillbaka. Momentet efter var inkallning. Jag satt fint och väntade, kom som skjuten ur en kanon när matte ropade och fortsatte sen förbi matte. Det tyckte inte matte var så bra, men jag tyckte det var kul att springa. Men okej vi får väl träna mer på att gå in snyggt vid sidan.
Moment efter var ställande under gång, det gjorde jag bra, stannade jättefort och stod stilla tills matte kom tillbaka. Sen var det apportering, det gick inte så bra, jag tuggade på apporten och sen släppte jag den... vi får nog öva mer på det. Sista momentet var hopp över hinder, det gick bra, även ingången gick då bra men matte hjälpte mig genom att säga fot när jag skulle komma in till sidan av henne.
Vi är nog båda rätt nöjda och vet vad vi behöver träna mer på. Men nu är vi trötta och tänkte gå och lägga oss tidigt!
Godnatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0